Als christen hoor je iedere zondag naar de kerk te gaan
Als je op deze stelling wilt reageren dan kan dit bij de post 'Stelling week 29/30' Voel je vrij om dat te doen...
Rob Giesbers

Dinsdag,
23 januari 2007

Rob Giesbers

Een paar weken terug sprak ik met een vriend over dit onderwerp.
Samen hebben we hier een poosje over door gepraat en we kwamen na een goed gesprek op het volgende dilemma.
Stel je leert iemand kennen, en je ziet het helemaal met haar zitten. Eerst heb je met haar wat oppervlakkige gesprekken, en na verloop van tijd krijg je wat diepere gesprekken. Op een gegeven moment vertelt ze je dat ze al ontmaagd is. Jij hebt al vanaf je kinderjaren dit bewaard tot je huwelijksnacht. En ging hier altijd erg zorgvuldig mee om, nu blijkt dat je vriendin ontmaagd is, en hier zo slordig mee is omgegaan. Vind je dit erg lastig. Wel heeft ze een enorme spijt. En heeft ze het oprecht aan God beleden.

Dit vraagstuk vonden wij erg lastig, we wisten hier niet echt een duidelijk antwoord op. Het heeft mij de afgelopen weken erg aan het denken gezet.
Hoe kijkt de bijbel hiernaar? En wat is mijn mening hierover?!

Overdenkingen voor de weblog bezoeker; Hoe denk jij hierover? Hoe denkt God hierover? En hoe zou jouw relatie aflopen wanneer je hoort dat ze al een keer ontmaagd is?

Hoe ouder ik word hoe groter de kans is dat ik iemand tegenkom die al een eerdere relatie heeft gehad. De kans wordt steeds groter dat je partner al het bed heeft gedeeld met een ander.

God vergeeft je wanneer je al het bed hebt gedeeld met een ander.
Hij is in staat je geestelijke maagdelijkheid te herstellen.
Wanneer jij al ontmaagd bent in vorige relaties, en je hebt nu besloten om er weer helemaal voor te gaan. Wanneer jij oprecht vergeving aan God hebt gevraagd. Dan mag je weten dat God je vergeeft.
Hij herinnert zich niet eens meer dat jij deze misstap hebt begaan.
Wel is het zo dat de wond blijft, je blijft je misschien rot voelen. En het blijft nog altijd een gevoelig onderwerp. Het heeft tijd nodig om dit te verwerken.
Ik hoorde eens het mooie voorbeeld van een stuk plakband

Ik kan mij niet meer goed herinneren van wie ik dit voorbeeld heb gekregen maar ik wil hem toch graag jullie meegeven:
Drie jongens werden eens naar voren gevraagd op een jeugdavond.
De jeugdleider vroeg de eerste jongen zijn broek op te stropen. Vervolgens haalde de jeugdleider een stuk plakband te voorschijn. Hij plakte het op het been van de eerste jongen. Om het vervolgens er weer vlug af te trekken.
Het plakband zat vol met haren. Vervolgens werd het zelfde stuk plakband op het been van de tweede jongen geplakt. Het plakte al een stuk minder goed. Toen het stuk plakband van het been werd afgehaald. Zat het vol met haren van de twee jongens. Het plakte bijna niet meer. Toen de derde jongen aan de beurt was. Plakte het plakband haast niet meer. Het zat vol met haren van de andere jongens.

Zo mag je het ook zien in je eigen relaties
Wanneer jij bijvoorbeeld al twee relaties achter de rug hebt gehad, neem je een hoop rotzooi mee in je derde relatie. Ik denk dat je al die herinneringen meeneemt. Maar ook de emotionele relatie blijft vaak bestaan uit je vorige relaties.

Verbreek de emotionele bandDaarnaast is er een verbinding ontstaan tussen jou en die ander. Of je nu seksueel met elkaar betrokken bent geweestof gewoon heel intens hebt gepraat of geschreven:Je hebt jouw ziel aan de ziel van de ander verbonden.Dat vormt een sterke emotionele band.Die band blijft altijd bestaan, zolang je er niets aan doet. De enige manier om daar vrij van te worden, is deze band, in de naam van Jezus, te verbreken. Dat is heel eenvoudig. Maar je moet het met geloof en overtuiging doen.Door met heel je hart uit te spreken in gebed,dat je in naam van jouw verlosser Jezus Christus,de emotionele band met vroegere relaties (gebruik namen!) verbreekt.Dat maakt je hart vrij.

( We zullen proberen als jullie vragen of opmerkingen hebben zo snel mogelijk te reageren op jullie reacties )

Mijn mening die ik tot nu toe heb gevormd:
Ik vind het een erg lastig dilemma. Een grote domper zou het voor mij zijn wanneer ik zou horen dat mijn vriendin al ontmaagd was.
Ik denk dat als ik toch het gevoel krijg dat ik deze stap moet zetten met God. Omdat ik het idee zou krijgen dat het ook Gods plan zou zijn, dat ik er dan helemaal voor zou gaan.
Ik zou het dan wel belangrijk vinden dat ze geen last meer heeft van vorige relaties. Maar ik geloof dat we samen met God hiervoor mogen vechten.

                               

En dat we er samen in gebed voor mogen blijven bidden.
Ik zou het wel gemakkelijk kunnen vergeven maar de acceptatie is lastiger denk ik.
Maar ik geloof dat ook God ons hierin zou helpen als ik een dergelijk situatie zou meemaken. Maar God heeft het al vergeven. God is het zelfs allang vergeten dat jij ooit die misstap heb gezet en ben ik dan nog om haar af te wijzen omdat ze al ontmaagd is. Terwijl God haar allang heeft vergeven?!
Wanneer je echt van iemand houdt en je hebt een echte klik met die persoon.
Dan zou dit dilemma er niet voor mogen zorgen dat het alsnog uitgaat. Nee, dan zullen we er voor moeten vechten!

Vraag maar en je zult ontvangen,en je blijdschap zal volmaakt zijn.
(Johannes 16:24)


Toch blijf ik zeggen dat ik het nog steeds een erg moeilijk onderwerp vind.
Maar wel een erg goed onderwerp, omdat je immers met alles rekening moet houden hè

Ik hoop dat jullie iets hebben gehad aan deze post. Gods zegen in ieder geval.

Greetz Rob 


PS: Hier een aantal teksten met betrekking tot vergeving en seksualiteit.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft,2 Korinthe 5:16-18
"Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen, opdat Gij rechtvaardig blijkt in Uw uitspraak, zuiver in Uw gericht "(Psalm 51: 4).

"Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest" (Psalm 51: 10).

Het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonde.1 Johannes 1:7
En tot slot deze tekst:
Bedenk al wat waar is, al wat waardig is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat beminnelijk is, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient. En brengt dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.
Filippenzen 4:8-9


Je mag je dus richten op het goede, het ware, het pure. En het rechtvaardige. Dat betekent dat je mag erkennen dat er iets is stuk gemaakt. En de gevolgen daarvan moeten herstellen. Dat kost tijd. En verdriet.

Bronnen:
Een aantal bijbelteksten zijn afgehaald van
http://www.ronduit.nl/
Van de website van Real-Life komt het stukje “Verbreek de emotionele band.”
Voor meer informatie daarover Zie
http://real-life.nl/rubrieken/seksualiteit/gebrokenhart.html

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'identiteit':

Reacties (3)

Reactie van ILJ

Hai Rob,

Dank je wel voor deze post. Het is mooi dat als je antwoorden zoekt van dingen die je alsmaar bezig houden, je ook vind. Ik zag je op jongkatholiek.nl en ben maar eens gaan kijken op gebedsbroeders.nl
Ik vind het een mooie tekst. Uhhmz, ikzelf ben mijn maagdelijkheid verloren en heb er ontzettend mee gezeten. Het is me nu vergeven, en dat voelt erg fijn. Maar het stomme is; mezelf kan ik het niet vergeven, niet tegenover een misschien toekomstige vriend, zeg maar. Het belangrijkste is dan wel dat God het vergeeft, maar ook dat het rustiger word in jezelf. In mijn hoofd gaat er nu om dat ik het niet kan maken om een relatie aan te gaan (verkering) met een jongen, omdat het niet eerlijk is tegenover hem. Het is er ook niet 1 geweest, maar meerdere en dat is nog veel erger ook.
Maar wat ik wel kan zeggen is dat het door dingen van het verleden is ontstaan, en onzekerheid enzo. Daarbij ook dat het tijdelijk genot is, en veel meer rottigheid in je hoofd meebrengt en je nog onzekerder zal maken, als je al onzeker bent.
Ik voel nu wel vrede (sinds een jaar weer) met God, en in mezelf is het dus ook wel wat rustiger, maar het blijft je tegenhouden dat je eigenlijk geen relatie aan wilt gaan.

Ik ga eens even verder kijken op jullie site. Echt mooi, zoveel duidelijkheid wat je krijgt. Cool dat jullie zo de kracht krijgen van de Heilige Geest om zoveel op te schrijven. Ga zo door!

GBY!

vrijdag, 18 januari 2008 - 00:11
Reactie van Rob

He ILJ!

Thanks voor je reactie, gaaf dat je een kijkje hebt genomen op Gebedsbroeders
Gaaf dat je Gods liefde, Zijn genade hebt geaccepteerd. Het is inderdaad wel eens verrot om tegen een aanstaande vriend te zeggen dat je geen maagd meer bent. maar weetje, als hij echt om je geeft hoef jij je echt geen zorgen te maken hoor! Dan zal hij geen oude koeien uit de sloot halen, die God al is vergeten/heeft vergeven.

Heel veel zegen toegewenst en ik hoop je nog eens terug te zien op Gebedsbroeders.

Rob

zaterdag, 19 januari 2008 - 14:55
Reactie van Pieter

- wat een inlevingsvermogen Rob. Ik heb al eerder een keer van deze post genoten, er is enorm veel dat ik nog niet heb gelezen, maar erg integer opgezet.

zondag, 7 juni 2009 - 22:01