Kort maar krachtig

"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." Geschreven door Friedrich Nietzsche. Duits dichter en filosoof (1844-1900)

Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Rob Giesbers

Woensdag,
19 november 2008

Rob Giesbers

Vandaag wil ik het met jullie hebben over het investeren in relaties. Ik vind het hier in Suriname behoorlijk lastig tijd door te brengen met God. De eeuwenoude spreuk; ‘Stilstaan is achteruit gaan’ is hier van toepassing. Zolang ik nauwelijks tijd doorbreng met mijn Hemelse Vader, dan zal mijn relatie met Hem niet sterker worden. Of het gaat vreselijk traag. Vergelijk het met menselijke relaties. Stel dat je iedere dag met je vriend/in twee minuten kletst. Hoelang zou het dan duren voordat je met die persoon een vriendschap hebt opgebouwd?

Natuurlijk beter iets dan niets.. Maar kan ik van God verwachten dat Hij tot mij spreekt, terwijl ik nauwelijks investeer in mijn relatie met Hem? Volgens mij kun je niet van een vriend verwachten dat hij zijn ziel open en bloot deelt terwijl je nauwelijks tijd met hem doorbrengt. Wanneer je veel tijd investeert in een relatie, dan zul je merken dat de vriendschap steeds dieper gaat. Je zult gaan ontdekken dat een waardevolle vriendschap ook voor jezelf een enorme verrijking is.

Misschien heb jij wel zo’n goede vriend/in. Iemand waarmee je alles deelt, iemand die enorm veel voor je betekent. Is deze vriendschap tot stand gekomen door dagelijks gehaast even bij elkaar te komen? Door even vlug te praten met elkaar om vervolgens weer terug te vallen in je dagelijkse bezigheden? T’ lijkt me sterk.

Gister sprak ik met een evangelist uit Nederland. Hij vertelde mij dat hij veel mensen had gesproken die nauwelijks tijd met God doorbrachten en niet begrepen waarom God niet tot hen sprak…

Wanneer wij verlangen om Gods stem te verstaan, zullen we eerst moeten werken aan een sterke relatie met God. Bijvoorbeeld, wanneer je meer Bijbelkennis hebt, dan zal Hij eerder tot je spreken d.m.v. de Bijbel. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden hoe God tot ons wilt spreken. Maar wanneer wij geen tijd doorbrengen met God, wanneer wij ons niet verdiepen in de Bijbel, dan vraag ik me hardop af of je zijn stem zult verstaan. (herkennen)

Verlang jij naar een levendige vriendschap met God? Zo ja, hoeveel tijd wil jij investeren in je relatie met Hem?

Reacties zijn van harte welkom!

Zonnige groet, Rob


P.S.: Lees nog eens de post; ‘God dichtbij’ van Mark Winkelaar.

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vertrouwen':

Reacties (2)

Reactie van Lucien

Ik zou niets liever willend dan een levendige vriendschap met God. Ik denk alleen niet dat het altijd een kwestie van tijd is. Ik word vaak door hem geraakt bij momenten en vaak tijdens muziek.
Tijd investeren werkt lang niet altijd bij mij, vaak omdat ik me moeilijk kan concentreren.
Ik steek iedere dag zeker dertig minuten in God. Ik merk ook dat naarmate ik verder kom in het geloof, ik meer tijd ga spenderen.
Daar ga ik ook vrolijk mee door.
Ik zou zeggen, Rob: kijk goed om je heen, laat je raken en het gesprek zal in korte tijd kunnen plaatsvinden.

woensdag, 19 november 2008 - 16:50
Reactie van Rob

Thanks voor je reactie, Lucien : )

Het is geweldig dat je dertig minuten per dag investeert in God. Hierdoor laat je aan Hem zien dat je bereid bent en ernaar verlangt om Hem beter te leren kennen. Hij zal je daarin zeker zegenen. En het klopt dat we God mogen ervaren door de natuur, dat God spreekt door de natuur, door muziek en door andere dingen.

Als je het verlangen hebt dat God enorm door je gaat heen werken, dan zul je kennis moeten hebben van Gods woord, en zul je een innige relatie met hem moeten opbouwen.

Het lijkt mij knap lastig om een vurige relatie met God te hebben en ondertussen te kampen met een zondige leefstijl. We begaan allemaal zonden, maar wanneer je leeft zonder berouw en zonder wil om te veranderen. Wanneer je niet de keuze maakt te veranderen in je denken. Ik geloof dat God van ons een vechtersmentaliteit vraagt (ontwikkelt) Dat we moeten strijden tegen ons vlees, tegen onze vleselijke gedachten. Dat we ons o.a. ons zwaard leren gebruiken. Kennis hebben van Gods woord.

Maar goed, hier valt natuurlijk over te discussiëren, Ik denk we; dat als je dicht bij God blijft en zonder vastgeroeste zonden leeft, God zich meer laat zien in je leven.

vrijdag, 21 november 2008 - 04:37