Als christen hoor je iedere zondag naar de kerk te gaan
Als je op deze stelling wilt reageren dan kan dit bij de post 'Stelling week 29/30' Voel je vrij om dat te doen...
Jarik Spoelman

Vrijdag,
7 maart 2008

Jarik Spoelman

Vandaag een onderwerp wat onze mannelijke lezers mogelijk meer herkennen dan onze vrouwelijke lezers.  Ik wil het namelijk eens hebben over pornografie.

Tegenwoordig zijn er miljoenen erotische websites. Terwijl je vroeger videobanden en tijdschriften moest aanschaffen, is er tegenwoordig via internet veel eenvoudiger aan porno te komen.

Waarom is porno voor zoveel mannen een verleiding? Daar zijn verschillende oorzaken voor te vinden. Om te beginnen is onze huidige cultuur behoorlijk seks gericht. Billboards, banners, seks in films, series en  veel oppervlakkig taalgebruik mbt seksualiteit zorgt ervoor dat wat eerst als een taboe werd beschouwd nu vaak een oppervlakkig genotsproduct is.

Voor veel mannen is porno ook een soort drugs om een leegte, rotte gevoelens of een verlangen naar liefde/intimiteit voor een kort moment te vervullen. Dit terwijl het nadien meer leegheid en schuldgevoel veroorzaakt. Zeker als je een relatie hebt.

Porno is mi een instrument van satan om mensen en relaties kapot te maken. Het is een triest surrogaat van echte intimiteit en seksualiteit, zoals oorsponkelijk door God bedoelt. Jezus is duidelijk en radicaal over porno en seksuele fantasieën:

Matteüs 5:27-30
Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.

Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.

Sinds ik in Wageningen alleen op kamers woon en een eigen laptop heb, is porno een grotere verleiding. Om deze verleiding te voorkomen en zoals Jezus bedoelt, radicaal te zijn in mijn daden, besloot ik een programmaatje van XXXCHURCH op mijn computer te zetten.
Dit (gratis!) programma, genaamd X3 WATCH, controleert je internetgedrag en stuurt daar 1x in de 2 weken een verslag over naar twee vrienden die je daarvoor aanmeldt.

Het is een behoorlijk scherp programma en ik ben er zeer over te spreken. Mocht je interesse hebben, ga dan naar http://xxxchurch.com/gethelp/x3watch.php

Veel zegen ermee!

Jarik

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'gebed':

Reacties (16)

Reactie van Mr President

Tof stuk man. In de krant, volgens mij vandaag, stond een stuk over het vondelpark dat homo's daar in het openbaar gewoon seks hebben en dat de gemeente daarmee instemt. Belachelijk toch?! Waar is het geweten tegenwoordig? Onze cultuur zit vol met lust en sex.

vrijdag, 7 maart 2008 - 14:07
Reactie van Rudy Kinds

Toch een vreemde actie van de gemeente Amsterdam. En dat terwijl artikel 239 van het wetboek van Strafrecht heel duidelijk is:

Artikel 239

Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:

1°.
op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2°.
op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3°.
op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

Van de andere kant krijg ik wel de indruk dat "de gemiddelde Nederlander" langzaam aan erotiekmoe aan het worden is; althans, de openlijke erotische suggestie in het publieke domein.

vrijdag, 7 maart 2008 - 14:36
Reactie van Mr President

2 tim.

1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen.

Nou idd rudy..tis echt vaag. Maar met de oog op de bijbel tekst, tja de mensen zullen roekeloos omgaan, ook met de wet.

vrijdag, 7 maart 2008 - 20:24
Reactie van Lennard

Rudy Kinds: Waarom heb je het idee dat de gemiddelde Nederlander erotiekmoe wordt?

Pornfree Youth is ook een gaaf, nederlandse initiatief!

vrijdag, 7 maart 2008 - 21:57
Reactie van Rudy Kinds

Hoi Lennard,

Een week of wat geleden heb ik zoiets in de krant gelezen. Nu weet ik alleen niet meer welke krant; ik dacht de Telegraaf.

Groetjes!!

zaterdag, 8 maart 2008 - 21:47
Reactie van Lidia

Oke, nu we toch over dit onderwerp hebben, wil ik wel beetje duidelijkheid, want ik snap nooit waarom je niet mag masturberen. Zelf ben ik niet kerklijk opgevoed, en ben ook nog niet zolang tot geloof gekomen. Mat 5: 27-30 gaat over fantasie hebben over een bestaand iemand, als ik iets doe(masturberen), dan denk ik niet aan een persoon. Dan is het toch geen overspel? toch? i don't get it.

Hier vragen, is minder eng dan in het echt haha, alvast bedankt

groetjes Lidia

dinsdag, 11 maart 2008 - 19:33
Reactie van Jarik

Masturberen is mi gewoon een drug net als wiet, die er irritant genoeg makkelijk voor zorgt dat je ‘echt’ in zonde vervalt (eraan verslaaft raken, porno, onreine gedachten).
Het is ons allen bekend dat het lastig is ermee te stoppen. Logisch. De hele cultuur waarin we zijn opgegroeid werkt tegen, overal is verleiding, het zit in onze koppen gebeiteld. Verder is het gewoon lekker, ontspant het en doet het je de drukte, piekeren, etc. ff vergeten en ook niet onbelangrijk: een verlangen naar seks is an sich niet slecht, we zijn immers een seksueel wezen.
Dat neemt niet weg dat het net zoals elke drug gewoon jezelf voor de gek houden is en dat het maakt dat je te snel in zonde verstrikt raakt (nogmaals: verslaving, porno, onreine gedachten).
Het is daarom wijzer is om te laten. Dit is niet iets wat vanzelf gaat. Als je het écht wil, moet je knokken, soms gek worden, soms de zin er niet meer van inzien, maar uiteindelijk ontdekken dat je toch steeds verder komt en dat je er net zoals elke verslaving wél van af kan komen.
Ook niet onbelangrijk: seks is iets wat niet op jezelf gericht dient te zijn. Het is niet wat masturberen eigenlijk is: je eigen genotslust bevredigen (en dan met het lichaam van de ander). Juist niet! ’Bijbelse’ (lees: hoe het bedoelt is) Seks is mi iets wat juist een basis moet hebben in een diepe emotionele relatie met iemand, wat gekenmerkt wordt door het je geheel aan de ander te kunnen overgeven (nadat die jouw met huwelijk trouw heeft belooft). En dat moet geweldig zijn ;). Er zou dan ook mi best wel eens een preek gehouden mogen worden over seks ná het huwelijk. Juist dan is het belangrijk dat je niet op een masturbeermanier met je vrouw omgaat – hoe oppervlakkig en het doet je relatie geen goed.
En eigenlijk is dat mi ook waarom zelfbevrediging/masturbatie niet zo bedoelt is te zijn. De vrucht die het draagt lijkt 10 sec. geweldig, maar blijkt daarna een appel te zijn met een zure nasmaak…
Mocht de verleiding weer eens te groot worden. Zeg dan tegen jezelf: ‘Harry hou jezelf niet voor de gek, zo is het niet bedoelt’ en wees je weer opnieuw bewust van de redenen, waarom het wijzer is te laten.

Zegen, Jarik


(Dit is de 1000ste reactie!)

woensdag, 12 maart 2008 - 12:52
Reactie van Loes

Een goed boek dat ik kan aanraden is 'Geld, seks en macht' van Richard Foster, Uitgeverij Gideon, isbn 90-6067-651-3

woensdag, 12 maart 2008 - 14:30
Reactie van ??

Mocht de verleiding weer eens te groot worden. Zeg dan tegen jezelf: ‘Harry hou jezelf niet voor de gek, zo is het niet bedoelt’ en wees je weer opnieuw bewust van de redenen, waarom het wijzer is te laten.

mag ik hier op reageren?

dat tegen jezelf zeggen en het ook doen is verschrikkelijk (vind ik) moeilijk. het tegen mezelf te zeggen dat wil vaak nog wel. maar ik betrapte me er toch vaak weer op dat ik toch weer in de verleiding trapte.

Met na druk op trapte. Met God lukt namelijk alles. Ook het gene wat voor mij onmogelijk leek.

woensdag, 12 maart 2008 - 21:33
Reactie van X

Ik ben de laatste tijd er steeds minder van overtuigd dat zelfbevrediging iets slechts is. Aan eten kun je ook verslaafd raken, maar dat maakt het eten niet slecht; eten is ook bedoeld om samen te doen ("maaltijd houden met"). Seks samen doen gaat niet zo makkelijk als je nog geen vrouw hebt en is denk ik niet verstandig als je een vriendin hebt die niet je vrouw is, dus dan blijven "alleen" en "niet" doen over als enige twee opties. Als je "het" dan kunt doen zonder fantasieen over vrouwen e.d. (en zeg niet dat dat niet kan, want dat kan ik), blijft er m.i. weinig reden over waarom het zondig zou zijn.
Wel is het erg verslavend, da's niet goed, en is het echt prima mogelijk mogelijk om zonder te leven, zonder ongelukkig te worden. Ik zou zeggen: liever niet, maar mocht het een keer gebeuren zonder fantasieen e.d., til er dan niet te zwaar aan.

zondag, 16 maart 2008 - 00:50
Reactie van Jarik

Beste X,

In je laatste zin kan ik me helemaal vinden. Ik pleit ook voor meer relaxedheid en minder schuldgevoel in dat geval.
Wel denk ik dat een eet- en mastubeerverslaving beide niet goed zijn. Een verslaving maakt je tot slaaf van iets. Dit maakt dat je het bovenaan je prioriteitenlijstje zet, waar het niet thuis hoort!
Eten is gezond en idd een gemeenschappelijk iets. Maar gewoon eten is iets anders dan een eetverslaving! Dat is niet gewoon en gezond, net zoals seks goed is, als het gedaan wordt zoals het bedoelt is: op elkaar gericht, liefde, veilig binnen een huwelijksverbond, etc., maar een seksverslaving dat niet is.

Zegen, Jarik

zondag, 16 maart 2008 - 14:10
Reactie van Henk

Beste X,
wat ik me afvraag, als je denkt dat het niet erg is om het te doen, waarom iedereen het stiekem doet?
als het iets zou zijn wat niet erg is om te doen, waarom schaamt iedereen zich er dan voor?

ik denk dat God die schaamte niet zomaar in ons heeft gelegd. Wij mensen zijn gemaakt om seks te hebben met 1 persoon, en niet met onszelf of meerdere mensen.

dinsdag, 18 maart 2008 - 23:19
Reactie van Lucifer

Wat een larie!
'Porno een instrument van Satan'?
Laat me niet lachen! God, Jezus en Satan zijn een bedenksel van mensen en bestaan niet als onstoffelijke wezen. Porno is juist een heel goed middel om je enerzijds wegwijs te maken in de seksualiteitsbeleving en anderzijds is het ook mooi om te zien. Lust wordt vaak aangegrepen door gristenen als een instrument van de duivel en het enige dat ze in handen hebben om dat valse argument te staven is een grotendeels verzonnen boekwerk waar ze zelf slecht mee uit de voeten kunnen!

donderdag, 3 april 2008 - 03:31
Reactie van Jarik

Lucifer,
Leuk eens een geluid van de andere kant te horen. Ik wil ingaan op de drie zaken die in jouw reactie zie terugkomen:
1. God, Jezus en Satan zijn een bedenksel van mensen en bestaan niet als onstoffelijke wezens
2. Porno is juist positief
3. De enige argumenten tegen porno komen uit een slechte interpretatie van de Bijbel
1. Ik ben het met je eens dat God, Jezus en Satan ‘onstoffelijk’ (= geestelijk zijn). Ik kan idd niet wetenschappelijk bewijzen dat God bestaat. Jij kunt echter net zo zeer niet wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat. Waar jij dan ook op teruggrijpt is dat het logisch/aannemelijk is dat bovenstaande drie een bedenksel zijn. Daar ben ik het volkomen niet mee eens. Ik kan het namelijk wel zeer aannemelijk maken (m.i. aannemelijker dan dat het niet het geval is) door bijv. te wijzen op de natuur, de getuigenissen van miljoenen mensen en de betrouwbaarheid van de Bijbel.
2. Daar ben ik het ook volstrekt niet mee eens. Ik denk dat porno een heel vertekend beeld geeft van seksualiteitsbeleving. Het zet het neer als een op jezelf gericht genotsproduct, terwijl hetgeen dat seksualiteit mooi maakt is dat het gericht is op de ander en dat het a.h.w. de kers op de slagroom van je relatie is. Maar dat het absoluut niet hetgeen is/of zou moeten zijn waar je relatie om draait!
3. Ik ben het met je eens dat er nog al eens lukraak geciteerd wordt uit de Bijbel, zonder goede onderbouwing. Dat vind ik ook een slechte zaak. Desondanks spreekt de bijbel m.i. duidelijk over allerlei vormen van ontucht, van porno t/m prostitutie e.d. Verder is de Bijbel absoluut niet de enige bron om pornografie te veroordelen. Er zijn talloze niet-christenen die zich er ook niet mee in willen laten, omdat het iets is wat relaties kapot maakt, je opslokt, verslavend werkt en geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Satan is gekomen om zaken kapot te maken en te vernietigen, om mensen bij God weg te houden. Pornografie is een uitstekend middel om dat te bereiken. Vandaar dat ik het zo heb genoemd.

Groet

donderdag, 3 april 2008 - 11:20
Reactie van Lucifer

Hallo Jarik,

We verschillen dan behoorlijk van mening. Dat is niet erg en kijk je er niet op aan. Onze uitgangspunten staan zo ver van elkaar verwijderd en dat kan ook niet anders daar ik aanneem dat jij je zelf een christen noemt en ik een satanist ben.
Nee, ik aanbid niet de duivel, want daar geloof ik niet in, gelijk ik niet in god geloof. Evenwel ken ik de bijbel zeer goed en kan niet anders concluderen dan dat deze 66 boekwerken, waarvan een deel zelfs niet compleet zijn, door mensen zijn geschreve n in een andere tijd en in een andere cultuur. Niets wijst er op dat zij geinspireerd is door een onstoffelijk wezen, anders dan dat de christen het wil doen geloven.
Je kan, anders dan je aangeeft, helemaal niet aannemelijk maken dat het de natuur is en de miljoenen mensen voor jou, dat er een ondtoffelijk wezen zou zijn dat dit alles heeft mogelijk gemaakt.
Natuurlijk kan ook ik niet aannemelijk maken dat het niet zo is, evenwel schijnen de christenen er toch van uit te gaan dat waar zij in geloven, op waarheid berust, zonder dat ze dat kunnen bewijzen.
Nou kan je natuurlijk aangeven dat je zo iets niet hoeft te bewijzen omdat het een 'geloof' is. Maar dan nog zijn er evenveel mensen die dat niet geloven en dan is het toch tamelijk absurd er van uit te gaan dat de christenen het bij het rechte eind hebben. Ik noem dat 'arrogant'.

vrijdag, 4 april 2008 - 02:16
Reactie van Jan Paul Kok

Opvallend die stukjes van een zekere Lucifer. Je bent satanist, maar je gelooft niet in de duivel. Wat zoek je op deze site eigenlijk? Ben je echt wel zo zeker dan dat je hier rondsurft? Of heb je een opdracht van je meester ontvangen om hier de boel te saboteren met je giftige gedachten? Jij gelooft niet in de duivel nee, maar hij gelooft wel in jou. Heb je niet gelezen dat het lichaam een tempel is waar de Heilige Geest in woont of dient te wonen? Stel je voor hoe de slaapkamer van je moeder of je zuster verontreindigd wordt op deze manier, of stel je voor dat je naar porno zit te kijken, en daar verschijnt je dochter ineens. Jij hebt ontzettend veel gebed nodig, man, want het gaat veel slechter met je dan jezelf beseft weet je dat wel? Je bent een ziel in levensgevaar en als je vandaag onder een auto komt, geef ik weinig voor je, Lucifer, weet je wat een lucifer doet? Hij sticht brand, maar hij verbrandt ook zelf in de allereerste plaats. Ik zal voor je bidden vandaag en ik wens je heel veel sterkte, want er moet een totale ommekeer in jou plaats vinden, echt waar. Voor jou is Christus gekomen en zei Hij: ziende blind zijn ze, horende doof. Dat geldt voor jou makker. Je wordt totaal bedrogen van je teennagels tot het puntje van je haren. Maar er is hoop: word wakker en sta op uit de dood, want je weet niet wat je zegt allemaal. Moge de goede God zich over je ontfermen en je niet helemaal loslaten, want dan gaat het helemaal fout en dat is het dus al. Toch in liefde, ook voor jou, Jan Paul Kok

zaterdag, 28 februari 2009 - 07:15