Iedere christen heeft de verantwoordelijkheid om het evangelie uit te leggen aan zijn niet-christelijke vrienden.
Als je iets kwijt wilt over deze stelling dan kan dit bij 'Stelling week 50'
Rob Giesbers

Donderdag,
10 april 2008

Rob Giesbers

De laatste weken stond ik stil bij het onderwerp; ‘vriendschap’. Wat maakt iemand tot een vriend en aan welke eisen moet een vriend voldoen. Kan iedereen zo maar een vriend worden of moet je eerst uren met elkaar doorbrengen? Want hoe zit het met jou, beste bezoeker van Gebedsbroeders.nl. Ervaar (zie) jij God de Vader in jouw leven als een goede vriend en / of wordt Hij een steeds betere vriend?

Een van de belangrijke aspecten van een vriendschap vind ik het woord ‘kennen’. Weten wij eigenlijk wel wat kennen inhoudt en kennen wij werkelijk God de Vader?

Ik wil vandaag twee betekenissen van het woord; ‘kennen’ met jullie behandelen. De eerste betekenis van kennen is; kennis hebben van. De meeste van jullie weten dat er een God is. Door alles om je heen, wonderen, de natuur etc. zien we in dat er een God is. Maar het zijn allemaal algemene betekenissen. In het woord ‘kennen’ zit veel meer diepgang. Als het goed is willen wij als christenen meer dan God alleen oppervlakkig kennen.

De tweede betekenis van kennen is; te weten komen, leren kennen. Juist, hier wordt meer van je verwacht. Je moet opzoek gaan, in actie komen op God beter te leren kennen. Ben jij gemotiveerd om God beter te leren kennen? Wanneer je die gedrevenheid ervaart, dan kun jij je er pas echt in gaan verdiepen en zul je meer te weten komen over God. God is niet meer oppervlakkig, Je ontdekt de diepgang in Gods Woord. Hoe meer je leert uit Gods Woord e.d., hoe groter het verlangen wordt om nog meer de diepte in te duiken.

Er ontstaat een relatie en er groeit een hechte relatie tussen jou en God de Vader. Als je echt gaat begrijpen, gaat inzien, gaat bemerken wat Zijn zoon Jezus Christus voor jou heeft gedaan, dan zul je beseffen hoe diep vriendschap gaat. God kent jou al, Hij wil jouw vriend zijn.

Heb jij er tijd voor om God nog beter te leren kennen of maak jij er tijd voor, want hoe belangrijk vind jij het om God beter te leren kennen?

Mat 22:37: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand

Zegen, Rob

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'evangelisatie':

Reacties (6)

Reactie van Mark winkelaar

Hey Rob,

Ik ben wel benieuwd hoe dit bij jou gaat. heb jij God lief met heel je hart, met heel je ziel en met heel je verstand?

God's zegen,

mark

vrijdag, 11 april 2008 - 12:26
Reactie van Harold

Hoi Rob,

Kan me wel vinden in je verhaal, alleen is God als vriend zien niet te respectloos tegenover God? Je stelt je eigenlijks een beetje op 1 lijn met God en dan ontbreekt het ontzag voor God. Want God is wel een heilig God. Zie de gebeurtenis met David die de ark weer ophaalt:

http://biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=1+Kron+13&id18=1&pos=0&set=10&l=nl

vrijdag, 11 april 2008 - 23:04
Reactie van Rob

Hee Harold!

Ik geloof niet dat het respectloos is als je God als vriend ziet. Ik denk alleen wel dat deze vriendschap je alles kost.

Jezus zegt Zelf: „Niemand heeft grotere liefde dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden.

En Jezus deed het, Hij gaf zijn liefde uit vriendschap voor jou en mij. We aanvaarden zijn vriendschap, maar we zullen er zelf ook wat voor moeten inleveren. Ben jij bereid om te doen wat God van je vraagt. Want dat is wat God als voorwaarde heeft om 'vrienden te zijn.'

Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Johannes 15:14.

Wanneer je écht voor God hebt gekozen en Hem wilt volgen. Dan mag je werken aan een relatie met God. Uit deze relatie mag een schitterende vriendschap bloeien, strek je er naar uit. Breng tijd met God door. Als je wilt kun je het nummer beluisteren van I Am a friend of God : http://www.youtube.com/watch?v=7z5cgajl1Kg&feature=related

Aanstaande donderdag zal ik een post schrijven over: “Vrienden van God”. Dus houdt de website in de gaten!

Fijn weekend!
Rob

zaterdag, 12 april 2008 - 00:03
Reactie van Harold

Rob bedankt voor je uitleg!

Abraham word een vriend van God genoemd in Jakobus 2:

‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd.


Dit was naar aanleiding van zijn vertrouwen in God toen God hem vroeg zijn enige zoon Isaak voor hem te offeren (Genesis 22):

9 Toen ze waren aangekomen bij de plaats waarover God had gesproken, bouwde Abraham daar een altaar, schikte het hout erop, bond zijn zoon Isaak vast en legde hem op het altaar, op het hout. 10 Toen pakte hij het mes om zijn zoon te slachten. 11 Maar een engel van de HEER riep vanuit de hemel: ‘Abraham, Abraham!’ ‘Ik luister,’ antwoordde hij. 12 ‘Raak de jongen niet aan, doe hem niets! Want nu weet ik dat je ontzag voor God hebt: je hebt mij je zoon, je enige, niet willen onthouden.’ 15 Toen sprak de engel van de HEER opnieuw vanuit de hemel tot Abraham. 16 Hij zei: ‘Ik zweer bij mijzelf – spreekt de HEER: Omdat je dit hebt gedaan, omdat je mij je zoon, je enige, niet hebt onthouden, 17 zal ik je rijkelijk zegenen en je zo veel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn en zandkorrels op het strand langs de zee, en je nakomelingen zullen de steden van hun vijanden in bezit krijgen. 18 En alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jouw nakomelingen. Want jij hebt naar mij geluisterd.’


In Jakobus 2 wordt Abraham in de volgende context aangehaald:

17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. 20 Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? 21 Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren?

Dus geloof herken je aan de vrucht die je draagt. Abraham was daarin waarschijnlijk wel het ultieme daarin en werd daarom rijkelijk gezegend om de vader van Gods volk te worden.

Dus de titel "Gods vriend" vroeg wel een zware tol dat Abraham bereid was zijn eigen (enige) zoon te offeren.

In het nieuwe testament noemt Jezus de discipelen vrienden (het voorbeeld wat je noemde van Joh 15:14)

Maar wederom gaat het weer om hetzelfde: Geloven is vruchtdragen (Johannes 15:8:

8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Dus dat is inderdaad wat een vriend van God is: iemand die vrucht draagt en te herkennen is aan zijn daden.



zaterdag, 12 april 2008 - 22:37
Reactie van Harold

Oh ja, het nummer "Friend of God" kende ik al in deze versie:

http://nl.youtube.com/watch?v=y9mONjNTAv8

;-)

zaterdag, 12 april 2008 - 23:49
Reactie van Rob

Thanks voor je aanvulling. Het kwam erop neer wat al aangaf in mijn reactie, een vriendschap met God kost je alles. Maar ik wil er graag iets dieper op ingaan met mijn volgende post.

Groetjes en nog een fijne zondag,
Rob!

zondag, 13 april 2008 - 01:09