Iedere christen heeft de verantwoordelijkheid om het evangelie uit te leggen aan zijn niet-christelijke vrienden.
Als je iets kwijt wilt over deze stelling dan kan dit bij 'Stelling week 50'
Mark Boerman

Dinsdag,
22 april 2008

Mark Boerman

Scheiding tussen 2 mensen. Scheiding met vriendschap of met een relatie, het is iets wat God niet wilt en wat Hij ook niet goedkeurt. Maar wat zien we voor ons als God iets afkeurt?

Mijn ouders zijn al een flinke poos gescheiden. Dat is iets wat God nooit zo bedoelt had. Maar het is wel de harde realiteit dat mijn ouders, na vier zware jaren in hun huwelijk gekend te hebben, besloten hebben om er een punt achter te zetten.
Ze zijn nu al een tijd uit elkaar en het gaat een stuk beter. Maar ooit zijn zij ook het huwelijksbootje ingestapt en zagen het uiteraard helemaal zitten met elkaar!

Het is niet alleen beter voor mijn ouders, maar ook voor de kinderen. We zien onze ouders dan wel los van elkaar het leven leiden, maar toch.


Sommige mensen zeggen dat God alles weet. Alles wat er nu gebeurd, maar ook alles wat in de toekomst gebeurd. Alles staat als het ware al vast. Als we met deze wetenschap naar de scheiding tussen mijn ouders kijken, dan had God het dus kunnen voorkomen. Anders had Hij er mijn ouders wel niet aan laten beginnen, toch?
Ik geloof persoonlijk niet in zo’n God. Ik denk dat God niet alles weet. Dat Hij inderdaad niet weet waar jij over 20 jaar staat in het leven. Sommige dingen weet God niet. Zo denk ik dat God niet wist voor dat mijn ouder het huwelijk instapten, dat het tot een scheiding zou komen.

Stel je voor, ik heb het bij het juiste eind. God weet inderdaad niet alles. Zou God het dan nog steeds afkeuren dat mijn ouders zijn gescheiden? Of zou God willen dat mijn ouders, niet gelukkig met elkaar, voor de rest van het leven met elkaar door het leven gaan?

Groeten, Mark

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vergeving':

Reacties (17)

Reactie van Raggie

Hoi Mark,

We leven met elkaar in een gebroken wereld. Als God al het kapotte , verkeerde recht zou zetten , dan zouden we al in de hemel wonen. Als Christenen krijgen we geen voorkeursbehandeling in de zin van dat het met ons allemaal goed gaat. God zorgt en wij zitten gebeiteld. Als dat zo was dan zou de hele wereldbevolking zich al tot het christendom hebben bekeerd. Nee , ook als christenen krijgen we onze portie narigeheid over ons heen. Misschien ook om door onze ervaringen heen beter naast de ander te kunnen staan. Soms repareert God dingen , soms ook niet , maar het laat in onze reactie wel zien of we met God leven om wie Hij is of om de voorspoed die we van Hem verwachten. Job zegt in Job.42:5 dat hij door alle ellende heen God beter en heel anders is leren kennen en daar gaat het immers om. En al dat foute , dat verkeerde , in jouw geval de scheiding van je ouders ????? Laten we weten dat God in Zijn liefde een genade naar ons toe kent die groot genoeg is om met veel warmte nog steeds Zijn armen om ons heen te slaan.

Mark het gaat je goed , Raggie.

dinsdag, 22 april 2008 - 10:27
Reactie van Ruben

Hoi Mark,

Hm, erg boeiende vraag! Ik laat hem nog even liggen..

Ben het wel met je eens dat God niet alles weet wat in de toekomst ligt. Maar goed, dat hadden we natuurlijk ook een mooi gesprek over met dhr. Bouwman ergens in een goeie koffiecorner..

Boeiende teksten erbij: Rechters 3 : 4 en Deut. 8 : 2: 'opdat de Heer te weten zou komen..'

Korte reactie op mijn voorganger: Jezus zei dat we moesten bidden dat God's wil op aarde zou gebeuren zoals deze in de Hemel is. Dat zegt denk ik erg veel over wat God's verlangen is ook voor deze wereld vandaag de dag.

woensdag, 23 april 2008 - 08:21
Reactie van Dirk Jan

Hoi allen,

Zelf geloof ik wel dat voor God alles al bekend is. Dat betekent niet dat ik daarmee zeg dat alles al vaststaat. De vrije keus van mensen wordt niet aan banden gelegd door het feit dat God al weet welke keus mensen gaan maken.
Ik kan straks op de fiets zelf kiezen of ik bij een kruispunt rechts of links (of rechtdoor) fiets.... Echt hoor, dat bepaal ik helemaal zelf. Maar God weet het al wel van tevoren... (stom voorbeeldje, I know).

Als mensen hebben zijn we gewend te denken in 'tijd'. Maar God denkt volgens mij helemaal niet in tijd. God is 'van eeuwigheid tot eeuwigheid'. Als Hij nooit geschapen is en er altijd zal blijven, kun je niet meer over het onderwerp 'tijd' spreken zoals wij dat kennen.

Mijn punt: Voor God is verleden, heden en toekomst hetzelfde. 'Hij is' ('IK BEN').
Daarom is het voor mij ook niet de vraag of God dingen die voor ons in de toekomst liggen, wel of niet weet. God IS al in de toekomst en IS ook nog steeds in het verleden en het heden.

kweet niet wat jullie er van vinden... Kheb verder (nog) geen reactie gegeven op andere punten uit je post... maar dit wilde ik wel even bij jullie neerleggen. Ben benieuwd wat jullie vinden.

Groet Dirk Jan

woensdag, 23 april 2008 - 10:21
Reactie van Jan

@Dirk Jan
Interessant wat je zegt over tijd. Een citaat dat ik ergens via Google vond:
"Vandaar dat ruimte en tijd dezelfde zijn. Alles gebeurt op een bepaalde plaats en tijdstip. Er kunnen geen 2 gebeurtenissen plaatsvinden op exact dezelfde tijd en plaats."

Als God buiten de tijd staat, de tijd zelf geschapen heeft, geldt dat dus ook voor ruimte/plaats.
Dat betekent dan ook dat God dus tegelijkertijd in verleden, heden en toekomst van de mens is. Ook kan hij tegelijkertijd op alle plaatsen zijn, wat dus bijvoorbeeld ook weer verklaart dat hij het gebed van alle mensen tegelijk kan horen.

Als je zo over God denkt, krijg je wel een goed beeld van hem denk ik, n.l. dat God "Alles en in allen is". God leeft in een hele andere dimensie dan wij mensen, maar is toch overal en dichtbij. Met ons huidige lichaam kunnen wij niet naar die dimensie, want die is gebonden aan tijd/ruimte, maar onze geest na onze dood kan dat wel....

Mark, sorry, bovenstaande is een beetje off topic. Terugkomend op jou post is mijn mening dat God niet wil dat mensen scheiden, maar ook niet dat zo'n huwelijk zich eindeloos voortsleept. Ik denk dat mensen onder invloed van de tijdgeest (individualisme, drukte, korte termijn behoefte bevrediging, gebrek aan inlevingsvermogen, scheiden wordt heel gewoon gevonden) steeds minder in staat zijn de ander blijvend lief te hebben. Wat ik bedoel is dat het huwelijk als instelling wel de perfecte samenlevingsvorm tussen man en vrouw kan zijn, maar onder invloed van de zonde dat helaas niet altijd is. Wat in jaren scheefgegroeid is valt niet altijd nog weer recht te trekken, zeker niet als het vertrouwen volledig weg is. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring (maar wij zijn gelukkig nog wel samen).

woensdag, 23 april 2008 - 15:38
Reactie van Annique

Hey Mark,

Misschien wou God het wel helemaal niet voorkomen, anders waren jij, je broers en je zusje er ook niet geweest... Dat is zoiezo al iets moois dat uit het huwelijk van je ouders is voorgekomen.

Ik denk dat alles gebeurd met een reden.
De gebeurtenissen die we meemaken maken ons tenslotte wie we zijn.
Ook al maken we soms nare dingen mee, ik denk dat je overal wel iets positiefs uit kunt halen en dat je overal van leert.

Het kan soms ook zijn dat mensen ongehoorzaam zijn, dat God je waarschuwd, die jongen of dat meisje is niet goed voor je, als wij dan niet willen luisteren, moeten we daar de gevolgen van inzien.
God weet wat het beste voor je is, daarom is het belangrijk dat je God om hulp vraagt en Hem gehoorzaamt. Wij denken het zelf altijd zo goed te weten. :-P

Ik vond op een site de volgende bijbeltekst: 1 Sam. 2:3
Gebruik toch geen grote woorden,
blaas niet zo hoog van de toren,
want de HEER is een alwetende God:
door hem worden onze daden gewogen.

Ik denk dat God alwetend is en dat Hij dus wel alles weet. Alles ligt in Zijn hand. Verleden, heden en toekomst.

In Opb. 22:13 staat:
"Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde."

Maar dat God de toekomst kent, betekent dat ook dat het vastligt?!?

Ik weet het niet....
Alwetend betekent dat de toekomst vast ligt? Anders kun je hem toch ook niet weten?

Anderzijds hebben wij wel een vrije wil...

Ik denk dat dit een beetje boven onze bol gaat... en dat we het nooit helemaal zullen begrijpen.

Liefs Annique

woensdag, 23 april 2008 - 15:40
Reactie van Noah

De paradox van de vrije wil:

http://www.a-dvaita.nl/film3.htm

Misschien zien jullie het niet helemaals als één lijn met het christendom, maar er zitten een paar vergelijkingen in die ik erg mooi vind.

"God gooit een steen, en de steen zegt: 'ik vlieg'."

Ik zou graag jullie mening horen!


Liefs Noah

woensdag, 23 april 2008 - 19:45
Reactie van Reint

Leuk verhaal op die site van je Noa. Ook een geloof. Echter een geloof dat bedacht is vanuit een menselijk gevormde theorie en als ik de beperkheid zie van de mens, vraag ik me af wat van god deze mens dan is. Zichzelf tot god benoemen is een leuke zet dat het ego streelt. ;) Maarrr een geloof. Ok.

Jij bent god en de christen gelooft in een God buiten de mens om. Dat is ff de kern he?!

Jouw theorie is te staven vanuit een menselijke (beperkte) denkwijze. Immers, denken doe je met je hersensen en de hersenen zijn beperkt en als de mens god is, mag je toch aannemen dat de mens over dezelfde wijsheid beschikt als de kosmische god. Toch raar dat de wereld een aflopende zaak is en sommige dingen niet automatisch herstellen vanuit de kosmishe vizueuze cirkel...denk aan de ozonlaag...hmmm ;)

Ok. Nu verschilt het christleijk geloof wel op twee punten van dit geloof, die toch noemenswaardig zijn. A: de christen kan een verklaring geven van een schepper die niet de beperkthied ken van de kosmische god (wie schiep trouwens in jouw geloof de 'god mens', niet gehoord in het filmpje). B: De christen maakt een duidelijk onderscheidt tussen geest en lichaam.

Het gevolg van deze denkwijze is dat liefde mogelijk is, omdat ook de vrije wil mogelijk is. EN DAT is nu net levensingredient nummer één! Immers, er is een vrije wil, vanuit de mens die los staat van de wil van God. Met andere woorden, wij kunnen de teneergang van de aarde vertragen...we kunnne hiervoor kiezen. Het christelijke geloof geeft een bewijs van het bestaan van liefde, dat van dat kosmisch geloof niet. Uit deze conclusie rijst een belangrijke vraag die we 'de mens god' kunnen vragen: Hoe heeft de wereld het zo lang zonder liefde volgehouden?

En dan een andere vraag. Als wij met z'n allen besluiten onze auto 24 uur per dag te laten ronken en zelf met onze handen in onze zij er naast gaan staan...hebben wij er dan niet zelf voor gekozen de wereld naar zijn grootje te helpen. En waar is dan het kosmisch geloof zonder de mensen? De mens is immers god! Met andere woorden....de mens god is stervelijk? Hmm...dit kan zo doorgaan.

Laat het hier maa bij..;) Ik ben iig wel erg blij met de God waarin ik geloof...die maakt het wel waard om ergens voor te leven ;)

In een discussie komen we er warschijnlijk niet uit. Er is namelijk niets van dit alles te bewijzen. Het blijft een geloof. Waarom? Omdat je een verklaring geeft die niet is te toetsen naar menselijke maatstaf.

donderdag, 24 april 2008 - 17:10
Reactie van Reint

Die van die steen vind ik overigens wel grappig idd. God schiep de mens en de mens denkt vervolgens zelf god te zijn en zichzelf geschapen te hebben ;)

donderdag, 24 april 2008 - 17:31
Reactie van Noah

Hey, jij draait dingen om :-P!!



Een geloof, dat klopt. Bedacht door mensen, absoluut. Maar dat is het christendom ook!! Het bewijs voor het christendom is de bijbel, en de bijbel is waarheid, omdat dat in de bijbel staat. Zo kan ik er ook wel een paar verzinnen ;-).


Volgens mij snap je niet helemaal wat bedoeld wordt. De mens is beperkt, en de hersenen zijn beperkt. Met andere woorden: het lichaam is beperkt. Maar is het lichaam wat jij in wezen bent? Ook christenen geloven toch dat het lichaam een soort tijdelijke verblijfplaats is van je ziel, dat je lichaam dood gaat, maar dat je ziel één wordt met god? Dat is het hele punt ook hier; wat jij in wezen bent, is niet je lichaam. Het zijn niet je gedachten en gevoelens, die eigenlijk altijd voortkomen vanuit lichamelijke sensaties. Als jij een moment niets denkt, of een moment niets voelt, dan ben je toch nog?

Ergo: je bent niet je lichaam, niet je gedachten en niet je gevoelens. Wat je werkelijk bent is dat wat overblijft als je die dingen weghaalt. Te volgen tot nu toe?

Daarna heb je het over een schepper die niet de beperkingen kent van de kosmische god. Welke beperkingen zijn dat volgens jou?

Je zegt dat liefde mogelijk is omdat vrije wil mogelijk is. Wat is volgens jou die 'ik' die een vrije wil zou kunnen hebben? Waarom is liefde niet mogelijk zonder vrije wil?

Je zegt dat er met mijn god geen liefde mogelijk is. Niet waar. Sterker nog, er is niets dan liefde. Niets dan harmonie en eenheid. Je zegt dat god sterfelijk is. Ook niet waar, brahman is eeuwig en oneindig. Net als de mens. En dan doel ik niet op het menselijk lichaam, niet op wat wij denken te zijn, maar wat wij werkelijk zijn. Jij gelooft in een eeuwig leven in eenheid met god. Ik ook :-). In wezen is het echt exact hetzelfde.


Erover discussieren heeft zeker wel zin!! En het is leuk :-). Ik hoop dat je nog wat standpunten van me wilt weerleggen :-).


Liefs Noah

donderdag, 24 april 2008 - 18:32
Reactie van Reint

Ha Noa, erover discusseren is idd leuk, maar eruit komen zullen we niet. Het komt neer op geloof. Hoe weerleg jij wonderen die gebeuren wanneer er in Jezus naam wordt gebeden, levens die radicaal veranderen door 'een keuze' voor de God van de bijbel en so on. Last but not least Jezus die opstaat uit de dood. Het is en blijft een geloof. Iets dat je niet ziet, maar wel voor werkelijk aanneemt. Dus, hier valt 'logischerwijs' niet uit te komen.

Als de mens god is, dan is het een god met beperkingen. Het is niet eens in staat om vooruitgang te boeken, enkel teneergang. En nu kun je discusseren over of jij deze teneergang net zo interperteert...maar dat is een kwestie van perceptie en geloof. Overal valt een leuke draai aan te geven? Jouw geloof is kneedbaar en in elk gaatje te vullen, omdat niets maar dan ook niets wordt uitgesloten..

Wanneer wij allemaal deel uitmaken van een kosmisch geloof, wat van zin heeft jouw persoonlijk leven dan? Heeft jouw persoon, jouw identiteit, jouw wil om te leven enig waarde wanneer je merkt dat jij niet jij bent, maar jij 'het' bent samen met de anderen? Ok daar kan je in geloven. Maar ik zie meer in mijn geloof.

En liefde zonder vrije wil? Liefde zonder vrije wil is voor mij van geen enkele waarde.

donderdag, 24 april 2008 - 23:37
Reactie van Noah

Hi Reint :-)

Niet in staat vooruitgang te boeken? Maar wat ís vooruitgang? Ook jij zegt dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Misschien is dit een vorm van vooruitgang die veel mensen niet snappen.

Mijn persoonlijk leven is inderdaad zinloos. Maar is dat erg of vervelend? Het geeft mij juist enorm veel rust.
Als je eerlijk bent, heeft jouw leven hier dan zin voor de mensheid? Voor het universum?
Er af en toe even bij stilstaan dat ik me wel druk kan maken en kan stressen, maar dat het eigenlijk niets uitmaakt, vind ik heerlijk.

Ik denk dat je de mens nog teveel als individu ziet. De mens is niet god, de mens ís niet! Want wij 'mens' noemen, is combinatie van een lichaam met gedachten en gevoelens. Maar jij bent niet je lichaam, jij bent niet je gedachten, jij bent niet je gevoelens. Je bent wat overblijft als je dat allemaal weglaat. Brahman, God, eenheid, liefde, harmonie... geef het de naam die je wilt.

Jij gaat aan alles vooraf.



Liefs Noah

vrijdag, 25 april 2008 - 00:44
Reactie van Reint

Ha Noa, het wordt steeds vager ;) Maar ik kan me het enigszins indenken, vind je ook best duidelijk. Twee totaal verschillende geloven...in de kern dan he ;) Ik geloof in God en Jezus, jij in Brahman en Atman. Nogmaals, ik prefereer toch mijn geloof. Ik vind het onwijs ook om te weten dat geen één mens hetzelfde is, wel in staat is om de keuze te maken te geloven en een persoonlijke relatie met God te hebben en ook nog eens door het offer van Jezus in de nabijheid te zijn van hemelse vader. Mooier dan de gedachte dat ik een stuk stof ben, onderdeel van een kosmisch geheel dat in al haar vaagheid multi-intepretabel is en haar oorsrong nergens in kent. Maar dat ben ik...;)

vrijdag, 25 april 2008 - 09:01
Reactie van Reint

Amen? ;)

maandag, 28 april 2008 - 23:28
Reactie van Ik

Ha Mark!

Allereerst sterkte in jouw situatie!
Lijkt me vrij moeilijk als je beide ouders niet bij elkaar zijn, al is het aan de andere kant weer zo dat het tussen jouw ouders moeilijk ging.

Maar nu nog even over dit. Weet God alles van te voren?
Ja. Dat weet God.
Dat is heel duidelijk als je in de Bijbel kijkt. Alle profetien e.d. die uitkomen. Ook maakt de Bijbel duidelijk dat God Alwetend is, dat Hij alles weet.

Maar God wil toch niet dat er ruzie tussen mensen is? Nee inderdaad.
Maar toch laat God het toe, waarom?
God is toch Almachtig dus zou het tegen kunnen houden?
Als we bijv. ruzie zien, als je er dicht op zit... dan is het slecht en verkeerd. Maar als je het in het grote geheel ziet, dan is het goed. Maar wij kunnen dat niet zien, maar alleen God.
God is dus tegen de zonde, maar Hij gebruikt de zonde wel om Zijn doel te bereiken. Het was een grote zonde dat Judas Jezus veraden heeft. Dus aan de éne kant was God tégen deze daad, maar aan de andere kant paste dit wel in het plan van God. Want Jezus moest sterven voor zondaren!

Ik hoor het sommige dominees wel eens zo zeggen. Het leven is net als een borduurwerk. Wij zijn nu hier beneden, en we zien het borduurwerk van beneden. Dan lijkt het erg lelijk en lijkt het of het vol fouten zit. Allemaal lelijke draden die er uit steken. Maar als we later Boven zijn, zien we een schitterend borduurwerk.

Dit dat God ergens tegen is, maar het toch toelaat (omdat het past in Zijn plan) wordt ook wel de tweeërlei wil van God genoemd.

Ik heb daar in een schitterend boek van John Piper (Amerikaanse Baptistenvoorganger, website: www.desiringGod.org ) over gelezen.

Het boek is vertaald in het Nederlands en heet 'De vreugde van God'. Echt een aanrader om te lezen! Misschien kunnen jullie er wel een boekrecensie van plaatsen ;-)

Hier een aantal recensies: http://www.vergadering.nu/boekpipervreugdevangod.htm

Dus ik hoor wel als jullie er een recensie van plaatsen (A).

Met vr. gr.,
en Gods zegen!

Ps. gelukkig (God zij eeuwig dank!) is er geen vrije wil. Maar dat is een andere 'discussie'. Maar ik hoop dat het geen discussiepunt is, want als we de Bijbel goed lezen, is dat vrij duidelijk!
Wel is het misschien een moeilijk punt, want het lijkt heel wreed e.d. (uitverkiezing). Maar het is juist iets heel moois, en niet iets heel beklemmends ofzo!

Als iemand interesse heeft, wil ik daar wel iets over mailen of iets dergelijks!

vrijdag, 2 mei 2008 - 22:41
Reactie van Jaap

"Maar ooit zijn zij ook het huwelijksbootje ingestapt en zagen het uiteraard helemaal zitten met elkaar!"

Nou nee. Er zijn 1001 redenen waarom mensen die gekozen hebben voor de heterofiele levensstijl een heterohuwelijk beginnen. Bijvoorbeeld om te "bewijzen" dat de levensstijl die ze hebben gekozen de "juiste" zou zijn, hetgeen natuurlijk onzin is.

Verder is er het: laten we het doen want anders wordt er gekletst in het dorp of, jawel, de heterofiele domkoppen die niet in staat zijn de gebruikaanwijzing van een condoom te lezen en in plaats van 30 seconden nadenken kiezen voor een leven van ellende.

Of het befaamde "moetje". Totaal niet voorgelicht en zonder enige vorm van informatie over voorbehoedsmiddelen gaat het experimenteren in de hooiberg (achter de kippenschuur, in het fietsenhok, vul maar in waar de heterofielen hun lusten botvieren)natuurlijk mis. Alweer 2 levens weggegooid.

Niet te naief graag over de keuze voor de heterofiele levensstijl.

Je conclusie is opmerkelijk. De christengod (je spreekt niet namens de andere 6000 goden die op de wereld bestaan) weet niet alles.

Waar haalt die god dan het gore lef vandaan bij monde van zijn helpertjes homosexuelen gelijk te stellen aan "psychisch gestoorde pedofielen" (Nazinger) ?

zaterdag, 3 mei 2008 - 22:41
Reactie van Mark

Hallo Jaap,

Als ik je reactie zo lees dan maak ik er persoonlijk uit op dat je vind dat er nagedacht moet worden voordat je met elkaar gaat trouwen.

"Maar ooit zijn zij ook het huwelijksbootje ingestapt en zagen het uiteraard helemaal zitten met elkaar!"

Ik weet van mijn ouders dat het inderdaad gewoon wel zo was Jaap. En het klopt dat er ook koppels bestaan die met veel twijfels het huwelijksbootje instappen. Ik zou daarvan nooit zeggen dat dit altijd de juiste keuze zou zijn. In jouw verhaal zie ik duidelijk alle negativiteit doorschemeren. Je noemt veel negatieve voorbeelden, maar naar mijn idee allemaal losse flodders.

Ik ben benieuwd naar je verhaal achter deze losse flodders, en zeker naar je uitleg van je laatste zin. En even voor de duidelijkheid Jaap, je hebt hier wel te doen met een christelijke website.

"Waar haalt die god dan het gore lef vandaan"

Je snapt wel dat dit niet echt de bedoeling is. Een andere mening is prima, daarin laat ik je compleet vrij, maar ik zou graag willen dat je je woordkeuze zou aanpassen.

Groeten, Mark

zondag, 4 mei 2008 - 12:41
Reactie van Lucifer

Hallo Jaap,

Wat nou "psychisch gestoorde pedofielen"?

Ken jij pedofielen in je directe omgeving? Betwijfel het ten stelligste! Komt mij over als weer zo'n vooringenomen opmerking van iemand die een klok heeft horen luiden maar de klepel nergens kan vinden, danwel zijn mening heeft opgedaan van de vooringenomen media die het schijnbaar ook allemaal zo goed weet!
Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt!

zondag, 4 mei 2008 - 23:37