Iedere christen (die daarvoor geschikt is) zou eigenlijk donor moeten zijn. Als je iets kwijt wilt over deze stelling dan kan dit bij 'Stelling week 49'

En onder 'donor' verstaan we dan: Iemand die na overlijden zijn of haar organen en/of weefsels beschikbaar stelt voor transplantatie.
Jarik Spoelman

Woensdag,
7 mei 2008

Jarik Spoelman

Een vraag die niet-christenen graag in je gezicht gooien. Want: wat moet je daar nu op antwoorden? Zo ja -> dan kan hij niet alles, want Hij kan de steen niet optillen. Zo nee -> dan kan hij ook niet alles, want Hij kan die steen niet maken. Conclusie: God is niet almachtig en Christenen geloven zaken die niet kloppen.

Waarom zo’n moeilijke ‘steenoptilvraag’ verzinnen terwijl er gemakkelijkere varianten zijn:
God kan niet zondigen
God kan niet onrechtvaardig zijn
God kan niet onrein zijn
Enz…

Maar wacht eens even. Dat God almachtig is, is iets anders dan dat Hij alles kan. Bij die laatste kom je in een spagaat terecht, omdat iemand die alles kan, niet tegen zichzelf in kan gaan en dus niet alles kan. Zie de 'steenoptilvraag'. Zo kan ook God geen dingen doen die tegen zijn eigen aard ingaan.

Dat God almachtig is, betekent dat Hij alle macht heeft en dat Hij regeert over alles. Er is geen mens, wezen of ding dat boven Hem staat. God is Schepper, Koning, Heer der Heren & Koning der Koningen, de Allerhoogste Heer, de Alpha en Omega (het begin en het einde).

Dan zijn er nog teksten zoals:

Marcus 10:27
Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’

Genesis 18:14
Zou voor de HERE iets te wonderlijk zijn?

Als je let op de context, moeten die teksten mijns inziens worden uitgelegd in de strekking van Efeziërs 3:20,21:

Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Hiermee bedoel ik dat God vol verassingen, genade en creativiteit zit die ons menselijk denken ver te boven gaat.

Denk aan Gods schepping, Jezus’ opstanding, Paulus die tot geloof komt, bizarre wonderen of bijzondere gebedsverhoringen die je ook nu nog meemaakt. Wie had ooit kunnen denken dat God zoiets zou doen/tot zoiets in staat zou zijn? Het zijn allemaal zaken die getuigen van Gods almacht, dat Hij regeert!

Zegen, Jarik

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vriendschap':

Reacties (7)

Reactie van Chantal

Ik ken een liedje van Herman Boon;

"God is machtig, Hij kan van alles. Ja tenminste dat denk je dan. Toch is er iets, al klinkt dat raar, toch is er iets wat Hij niet kan. Dan zul je zeggen; nou wat is dat dan? Dat wil ik wel eens weten! Wat is dat dan wat Hij niet kan? Nou:

Hij kan je niet vergeten!"

Mooi toch :-D Gewoon heerlijk dat je mag weten dat altijd Iemand is die aan je denkt!

woensdag, 7 mei 2008 - 08:52
Reactie van Lucifer

Hallo Jarik,

"Dat God almachtig is, betekent dat Hij alle macht heeft en dat Hij regeert over alles. Er is geen mens, wezen of ding dat boven Hem staat. God is Schepper, Koning, Heer der Heren & Koning der Koningen, de Allerhoogste Heer, de Alpha en Omega (het begin en het einde)."

Dat is wat er ongeveer staat in diverse passages in de bijbel. Tot zover klopt het.

Maar, wat belangrijker is(!), hoe dit wordt geinterpreteerd door de persoon die dit leest. Die kan er in feite NIETS mee omdat het zijn begrip te boven gaat.
Hoe moet je als mens, waar een begin en een einde aan is, iets kunnen bevatten dat 'oneindig' is? Dat is onmogelijk, gelijk je niet kan bevatten wat god nou in feite is. Dat staat namelijk negerns te lezen. Ook dat gaat het begrip te boven van logica.
Zodoende wordt er van alles bij gefantaseerd als wat 'god' zou zijn, maar niet terug te vinden is in de bijbel. De mens die 'zijn woord' leest, denkt te weten wie die god is, maar begrijp er in feite geen snars van. En dat is ook niet meer dan logisch want wat moet je nou met een onstoffelijk en onzichtbaar wezen dat er altijd is geweest en altijd zal zijn?

Groet, David

woensdag, 7 mei 2008 - 09:31
Reactie van Noah

Is het dan erg om dingen niet te snappen en niet te weten?
Ik vind het juist wel mooi. Dat het eigenlijk geen snars uitmaakt wat je doen omdat het toch onderdeel is van een groter geheel waar je geen zicht op hebt.

Zo, nu ga ik yoga-en.

woensdag, 7 mei 2008 - 14:06
Reactie van Jarik

@ Chantal

Ik ken m niet, maar het is vast een leuk liedje :)
Het is idd bemoedigend te weten dat God altijd bij je betrokken is!

@ Lucifer

Je schrijft:

'Maar, wat belangrijker is(!), hoe dit wordt geinterpreteerd door de persoon die dit leest. Die kan er in feite NIETS mee omdat het zijn begrip te boven gaat.'

Dat Gods almacht en eeuwigheid je begrip te bovengaat kan ik beamen. Dat betekent echter niet dat God niet kenbaar is.
Zijn eigenschappen, wie Hij is en wat Hij over zichzelf zegt staan in de Bijbel, hetgeen ik citeerde. Ik denk niet dat het erg is dat dit zaken zijn die je niet kunt vatten. Belangrijker is dat je begrijpt dat God een groot en machtig God is, die ons menselijk verstand te boven gaat. Dit is iets wat je in die termen kunt uitdrukken.
Maar dit betekent niet dat God niet kenbaar is! Jezus is immers ook gekomen om ons de Vader te laten zien:

Johannes 14
7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien. 8 Daarop zei Filippus: Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet. 9 Jezus zei: 'Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij.'

Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Kolossenzen 1:15 Hij (Jezus) is het beeld van de onzichtbare God

Als je Jezus leert kennen, door over Hem te lezen in de Bijbel, met Hem te spreken, samen dingen meet te maken en zo een relatie met Hem op te bouwen. Leer je die ontzagwekkende God kennen. Dat is waar God naar verlangt.

@ Noah
Soms is het idd goed je bij sommige zaken neer te leggen omdat je ze niet kunt bevatten/er niet bij kunt. Toch kan het ook een valkuil zijn, om ergens makkelijk mee weg te komen. Geloven is m.i. niet klakkeloos aannemen wat ergens staat, ook al lijkt het klingklare onzin. Veel zaken kun je ook logisch beredeneren. Dat neemt niet weg dat je dan soms ook dingen niet kunt bevatten en ze daarom 'eenvoudigweg' moet geloven/vertrouwen.

Zegen, Jarik

woensdag, 7 mei 2008 - 18:00
Reactie van Lucifer

Hallo Jarik,

Laat die bijbelcitaten maar voor wat ze zijn wanneer je reageerd op mijn posts. Het is nutteloos ze te citeren en een belediging aan mijn adres. Wat zou je er van denken als ik citaten uit The Satanic Bible aan jou ging citeren n.a.v. een reactie van jou? Je kan ze gerust krijgen!
En doe niet zo alwetend als of je de absolute waarheid in pacht hebt. Ik zal ze met alles bestrijden wat in mijn macht ligt!

Het is een interessant gegeven dat je ergens in kan geloven, blindelings, wat je dus niet begrijpt. Die god in jouw bijbel laat zich niet begrijpen hetgeen in meerdere passages is terug te vinden. En dat is ook logisch omdat hij boven de mens uitstijgt en zich niet volledig kenbaar hoeft te maken.
Heb jij je nooit afgevraagt waar die bijbelse god nou in feite vandaan komt?
Ja, ik weet het. Er staat geschreven dat hij er altijd is geweest en er altijd zal zijn. Kan jij je dat voorstellen? En is dat en plausibel argument van zijn almacht?
Hij laat zichzelf ook beschrijven dat hij 'elke ster bij naam kent'. Daaruit maken de christenen o.a. op dat zijn almacht bovennatuurlijk en bewonderenswaardig is. Maar is dat ook zo? Dat kan jij nooit weten want je hebt alleen het woord in de bijbel, geschreven door joden die helemaal geen christenen waren! Wie zegt dat het verhaal niet uit de duim is gezogen of aangedikt van het een of andere natuurverschijnsel dat onverklaarbaar was, danwel dat zij die de eerste bijbelboeken schreven in contact zijn geweest met buitenaardse civilisaties die hen de opdracht gaven een heel ander verhaal neer te zetten dan wat wij, nakomelingen, mogen weten?
Het is m.i. puur koffiedik kijken en verre van aantoonbaar.
Maar goed, geloof waarin dan ook is moeilijk aantoonbaar te maken, niet dan?

Groet, David

woensdag, 7 mei 2008 - 23:42
Reactie van Lucifer

Hallo Noah,

Nee, erg is het niet, maar ook niet erg logisch en handig.
Als jij bv niet snapt hoe de verkeersregels werken en de werking van een auto, stap je natuurlijk gewoon achter het stuur om de stad in te rijden.
Ligt toch voor de hand! En het is ook heel 'mooi' om jouw woorden te gebruiken. Zeker wanneer je een groep schoolkinderen de vernieling in rijd. Heel mooi!

Dus, als ik terug kom op je geloof, waar je dus weinig van begrijpt(!), hoe kan je dan in GODSNAAM god op de juiste wijze aanbidden?
Leg me dat eens uit?

Groet, David

woensdag, 7 mei 2008 - 23:50
Reactie van Corien

Hoi lieve allemaal,
Ik kan God niet zien, toch is Hij mijn beste vriend.
Ik kan God niet horen, toch praat ik graag met Hem.
Ik kan God niet voelen, toch merk ik dat Hij in mij leeft.
Ik ben een mens, maar toch houdt God van mij.
Dat is niet iets om te begrijpen, maar om heerlijk van te genieten en dankbaar voor te zijn.

maandag, 1 december 2008 - 22:08