Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Mark Boerman

Vrijdag,
4 april 2008

Mark Boerman

Dat is wat in Nederland een feit is!
Muziek downloaden is vandaag de normaalste zaak van de wereld. 85% van de mensen die muziek downloaden doen het daarbij gratis, vaak gebruik makend van een P2P-netwerk. De overige 15% betaalt er geld voor.
Of je er nou voor betaalt of niet, het is niet illegaal en dat is op zich iets wat raar in de oren klinkt. Wel of niet betaald voor je muziek, de kwaliteit is vaak hetzelfde. Ook de snelheid waarmee je de muziek downloadt staat ongeveer gelijk aan elkaar.

Het is een onderwerp waar ik nog niet helemaal over uit ben. Want wat doe je nou? Leg je vandaag de dag 20 euro neer voor een cd’tje van Hillsong, of download je met alle gemak alle albums lekker thuis? Het laatste is wat ik zelf heb gedaan.

Ik heb twee weken geleden een programma gedownload waarmee je heel gemakkelijk muziek kan downloaden. Het ging heel snel met dingen downloaden. Het duurde niet lang of er stonden verscheidene cd’s en films op mijn computer.
Maar ik heb een tijdje geleden de keuze gemaakt er helemaal mee te stoppen en alle gedownloade bestanden van mijn computer te halen. 

Waarom? Niet omdat anderen het me gevraagd hadden, maar omdat ik mij de volgende dingen ging afvragen:

Durf je de artiesten (van wie jij gratis muziek op je computer hebt staan) vol trots te vertellen dat je al zijn of haar muziek op je computer hebt staan? Alleen…. dan zonder er voor betaald te hebben! Zou de muziekwereld blijven bestaan als we allemaal aan het downloaden beginnen?

Wat zou je er zelf van vinden als je artiest was en mensen downloaden hetgeen gratis, waar jij maanden voor hebt moeten werken?

Download jij wel eens bijvoorbeeld muziek zonder er voor te betalen en wat zijn jouw redenen om dit te blijven doen?

Groetjes, Mark Boerman

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'jongeren':

Reacties (17)

Reactie van Aad

Te gek mark! Helemaal mee eens! Aad

vrijdag, 4 april 2008 - 09:34
Reactie van Janneke

Ook ik zeg het meer dan eens tegen onze kinderen,liever niet downloaden.

vrijdag, 4 april 2008 - 16:20
Reactie van Laurens

ik download wat raak,
liefst zou ik ook kopen,
maar ben just 17 en geen boompje op mn rug...
mocht k over n tijd n goede baan hebben.. komt alles betaald en wel orgineel binnen.

vrijdag, 4 april 2008 - 17:35
Reactie van Mark

He Laurens,

Even een vraagje op je reactie. Hoe zie je dat dan voor je. Stel je hebt over 5 jaar een baan. Koop je dan alle, dan oud geworden, cd's of ga je tegen die tijd nieuwe cd's kopen? Want nu luister je dus veel illigaal, en ben je er tegen of vind je het niks uitmaken?

Janneke ook bedankt voor je reactie. Het is vaak zo inderdaad dat jongeren veel downloaden. Maar kan je ze een alternatief bieden? dat is een moeilijke vraag. En wat zou een alternatief kunnen zijn?

Gr. Mark

vrijdag, 4 april 2008 - 19:09
Reactie van Klaas

Goed punt Mark! Het is misschien waar dat downloaden niet illegaal is, maar of iets wel of niet illegaal is bepaald niet of iets wel of niet goed is. Daarnaast is zijn er illigale handelingen (het uploaden en delen van muziek) nodig om te zorgen dat muziek "legaal" gratis te downloaden is. Ik vind muziek/films downloaden daarom neigen naar stelen.
@ laurens, je kunt online ook echt legaal downloaden, dan moet je wel betalen, maar het is een stuk goedkoper dan in de winkel. Online albums bestellen is trouwens ook goedkoop!

vrijdag, 4 april 2008 - 19:42
Reactie van SuuS

Hey!

Goed onderwerp! Ik had er laatst een hele discussie over met aantal vrienden.

Ik download zelf ALLES, al mijn muziek is van internet en (bijna) niets is origineel. Ik weet dat dit niet goed is, maar het is zo lastig. Zo veel geld heb ik nou ook weer niet. En als ik het zo mag stellen ben ik 'verslaaft' aan muziek, de hele dag door draai ik muziek en allerlei verschillende nummers. Dus dat wil zeggen, dat ik heel veel geld moet betalen, als ik al die nummers op CD wil hebben. Hoe doe jij dat nu? Koop je echt alles? Wat ik misschien moet doen is meer cd's gaan kopen, maar AL mijn muziek origineel kopen...

Wat vinden jullie? En wat about youtube? Mag dat wel? Ik vind het zelf namelijk heel lastig! Alvast bedankt :)!

Xx

vrijdag, 4 april 2008 - 21:19
Reactie van Downloaden

Je download een cd, als je hem goed vind koop je de cd om de band te steunen. That's my way doing things.

vrijdag, 4 april 2008 - 22:13
Reactie van Mark

Hey Suus,

Bedankt voor je reactie en je eerlijkheid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook echt niet makkelijk vind om al mijn muziek legaal te kopen. Ik doe het wel, mede ook om de reden van de reactie van 'downloaden'. Ik vind Youtube net zoiets als MTV of TMV, kortom geen probleem. Maar het blijft een punt, want waar leg je dan de grens? op YouTube kan je namelijk alle muziek ook luisteren, christelijk of niet.

Ik vind het lastige aan het hele verhaal wat jij zelf ook schrijft. Ik luister ook erg veel naar muziek en het is heel vaak mijn manier om in mijn dagelijks leven God te aanbidden. Heerlijk in de auto een cd'tje op van Jason Upton, daar kan ik echt van genieten.

Maar omdat je zoveel luistert ga je ook snel door je cd's heen en wil je een nieuwe, maarja weer 20 euro uitgeven is ook zoveel. Dus het blijft moeilijk.

Gr. Mark

vrijdag, 4 april 2008 - 23:20
Reactie van Lucifer

Zal wel tot een uitstervend ras behoren........, maar ik doe dat allemaal niet. Tenminste niet met films en muziek. Niet vanwege de eventuele schade die berokkend wordt aan het inkomen van de artiest, maar stop graag een CD'tje of DVD in een apparaat om er op m'n gemak nar te luisteren en koop die handel nieuw op 2e hands op het net.

zaterdag, 5 april 2008 - 05:12
Reactie van Mark

Hey lucifer,

Nee ik denk niet dat je de enige bent. Ik hoor er veel meer mensen over. Onder andere ik wel hoor. Ik vind het heerlijk om naar muziek te luisteren, wetend dat het goed zit met de auteursrechten, om het zo maar even te zeggen.

Gr. Mark

zaterdag, 5 april 2008 - 09:08
Reactie van Aad

Ik denk dat het argument ik heb geen geld, meer met je priotiteiten te maken heeft dan met het echt ontbreken er van. Als je nou in plaats van een avond stappen twee cd's koopt ben je misschien wel net zo duur uit. Sinds het downloaden, zijn de prijzen van cd's sterk gedaald. Je koopt nu een cd voor 12,5 waar je een paar jaar geleden nog 21,5 voor neer moest leggen. Ik zou het, en ik denk velen met mij, heel vervelend vinden, als muzikanten minder lang de tijd zouden krijgen om cd's op te nemen, omdat ze het niet meer kunnen betalen. Ik hoop dat we samen de kwaliteit van muziek hoog kunnen houden!

Aad

zaterdag, 5 april 2008 - 10:16
Reactie van Robjeknor

Ja ja, ook ik download zelf wel eens wat, goed ik heb een nogal klein budget, en ja jullie hebben gelijk. dit is ook een prioriteit.

Waarom download ik muziek? Kan je net zogoed zeggen, ja die CD heb ik van pietje geleend en de nummers er afghaald. Dan ben je ook aan het stelen. Als jij ook maar een foto van iemand die je op google hebt gevonden, en op je site of in een verslag stopt ben je ook al aan het stelen. Nog erger. Als jij een stukje bijbel op een website zet ben je ook al aan het stelen. Maar ja, als jij een filmpje van iemand op youtube kijkt van een bent ben je ook al aan het stelen. Aldus, vershillende mensen. In nederland geld nu een wet dat zegt dat je alles mag downloaden, maar niks uploaden. Dit is een best wel rare regel. Stel, iemand download miloenen aan cd's. Dan is de aanbieder schuldig.

Niet dat je hier misbruik van moet maken.

Ik denk dat je als ver afgezonderde zuinige nederlander je niet al te veel moet aantrekken van de Grote mege bands in de VS met hun enorme groep vaste fans en losgeslagen paypal donateurs.


zondag, 6 april 2008 - 09:18
Reactie van Sanne

ik downlaod ook wel wat maar dat is ook omdat cd's gewoon te duur zij als ze goedkoper waren zou k ze kopen ik doe dat nu alleen als k egt een hele goede artiest vind maar verder downlaod k mijn muziek

maandag, 5 mei 2008 - 19:06
Reactie van Mark

Hey Sanne,

Bedankt voor je reactie en je eerlijkheid daarbij. Ik vraag me alleen af wat het juiste is om in jouw situatie te doen.
Wat is je verantwoordelijkheid hierin?

Gr. Mark

maandag, 5 mei 2008 - 20:53
Reactie van Mike

Zorg gewoon dat je muziek leuk vind die gemaakt word door mensen die er geen geld aan hoeven te verdienen zonder copyrights, dan ben je van het hele probleem af...oftewel massaal op de underground overstappen

zaterdag, 28 juni 2008 - 13:52
Reactie van Luke

Hahahahaha, totaal mee oneens!
Ojee,, Britney Spears verdiend een paar miljoentjes minder, van de vele miljoenen die ze nog heeft.
Ja je hebt gelijk man, stel je voor, dat Britney Spears door de illegale muziek op internet i.p.v een prive-jet met een afstands bediening voor de tv van 40" heeft. En door het geld dat ze misloopt, de zelfde prive-jet alleen.. helemaal zelf die 1 meter vooruit moet bukken om op het knopje te drukken om het volume 2 tikjes harder te zetten.. Nou dat zou echt een RAMP zijn !! Stel je voor !!

Neej, Britney is een DIEF !, zij besteed 455.000 miljoen euro aan een rokje waar alleen maar een logo op staat van een duur merk dat het anders maakt dan de rest, i.p.v dat het geld bijvoorbeeld naar Afrika ofzo gaat waar honderden gezinnen hun leven en toekomst van gered kan worden.

Britney kan wat geld missen,
Jij als normale nederlandse burger niet ;)

zondag, 2 november 2008 - 19:36
Reactie van Mark

Hey Luke,

Ik vind je reactie interessant, want je denkt als het ware voor een ander en neemt daarbij ook keuzes die voor de ander consequenties heeft. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal zo werkt.
Jouw verantwoordelijkheid, is niet te zijn als een DIEF, zoals jij Britney er daar één van vindt. Maar jij doet het ook door muziek te downloaden, wat door de wet wel degelijk als illigaal word beschreven! Want laten we eerlijk zijn, verdraaien we de zaken niet een beetje als we er 'zelf' voor gaan zorgen dat iemand niet meer op een verkeerde manier zijn/haar geld gaat besteden.
Kan je net zo goed met 'goede' redenen de prive jet van Britney opblazen toch?

Groeten, mark

zondag, 2 november 2008 - 22:03