Jezus Christus heeft aan het kruis, naast al onze zonden ook alle ziektes gedragen.
Wil je graag op deze stelling reageren, maar kan dit niet door alleen een antwoord te geven? Dan kan je een berichtje achterlaten bij de post 'Stelling week 40'
Rob Giesbers

Woensdag,
1 oktober 2008

Rob Giesbers

‘Waarom ben jij zo enthousiast over God?’ Als jouw antwoord niet spontaan, oprecht en helder overkomt, binnen ongeveer 45 seconden, dan is deze post voor jou.

Johannes 8, herinnert u zich nog onze pas-in-genade-gewassen vriendin die betrapt was op overspel? Jezus redde haar uit een zeer vernederende situatie die op een steniging door de farizeeën dreigde uit te lopen. ‘Ik weiger je te veroordelen,’ zei Christus tegen haar. ‘In plaats daarvan vergeef Ik je’ En vervolgens spoorde Hij haar aan een nieuw leven te beginnen. Ongeacht de andere levenservaringen die deze vrouw mag hebben gehad, welk verhaal zal ze de rest van haar leven hebben verteld?

Ze vertelde iedereen die ze ontmoette over die hete stoffige dag, toen ze een man die Jezus heette alles veranderde. ‘Op een zeker moment zat ik zo diep in de put,’ heeft ze waarschijnlijk gezegd, ‘en ik schaamde me diep. Ik werd betrapt in een afschuwelijk beschamende situatie en mijn berouw verstikte me bijna. Toen ontmoette ik Jezus Christus en Hij gaf mij een nieuwe start. Hij veroordeelde mij niet. Hij schonk mij genade’ Hoe vaak zal ze dat verhaal hebben verteld, denkt u? Ze heeft waarschijnlijk steeds opnieuw dat eenvoudige, ware verhaal verteld over de blijvende verandering die Jezus had teweeggebracht in haar leven. ( Hybels, B (2007) Maak eens een praatje – en vertrouwt op de leiding van de Heilige Geest. Blz. 165. Uitgeverij: Gideon, Hoornaar, Nederland.

Ik vind het een fantastisch ervoor en er naar verhaal. Eerst zat deze vrouw vol met schuldgevoelens, maar toen ze Jezus leerde kennen werd ze bevrijdt van haar schuld (gevoelens).

Als mensen om ons heen vragen naar ons verhaal, moeten we niet in een eindeloos, langdradig verhaal met allemaal moeilijke christelijke termen te vertellen hoe we tot het geloof zijn gekomen. Verteld de ander gewoon zo eenvoudig mogelijk hoe je leven eruit zag voordat u Jezus leerde kennen en hoe het leven is geworden nadat je Hem bent gaan volgen.

Wees gewoon kort, gericht, samenhangend en spreek de waarheid. Kortom, wat voor verschil heeft Jezus nou gemaakt in je leven? Wie was je voor Jezus en wie ben je nu, nadat je Jezus hebt gevraagd in je leven te komen?

Vijfenveertig seconden zijn ongeveer 100 woorden. Ik wil je aanmoedigen komende weken je eigen verhaal op te schrijven in maximaal 100 woorden. Probeer je verhaal kort, krachtig en boeiend neer te zetten.

Ik geloof dat jouw eenvoudige uitleg van wat Jezus in je leven heeft gedaan – door iets te zeggen over ‘ervoor’ en ‘erna’ een grote invloed kan hebben op iemands leven. Als je het leuk vind mag je jouw verhaal delen met de andere bezoekers door hem hieronder te plaatsen.

Gods zegen bij het vormgeven en het verbeteren van je verhaal!

Rob

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vertrouwen':

Reacties (2)

Reactie van Ruben

Laatst hoorde ik een erg boeiende interpretatie van een gebeurtenis in dit verhaal uit de Bijbel. Ik ben er (nog steeds) zo enthousiast over dat ik het niet kan laten dit met jullie te delen.

De Schriftgeleerden en Farizeeen kwamen bij Jezus met een vrouw die gezondigd had en confronteerden hem met de vraag wat ze volgens de wet van Mozes (die God gegeven had) met die vrouw moesten doen. Hoe reageerde Jezus? We lezen dat hij met zijn vinger op de grond schreef. Dit deed hij tot twee maal toe.

Vanuit mijn 'kinderbijbel-verleden' heb ik altijd het idee gehad dat hij in het zand schreef. Dit klopt niet. Jezus was op dat moment in de tempel en de ondergrond daar was steenachtig en niet zanderig.
Ook heb ik wel eens speculaties gehoord over wát hij geschreven zou kunnen hebben. Ik vind niet dat je daar veel over kan zeggen, want de Bijbel zegt er niets over.

Het enige wat écht duidelijk in de Bijbel staat is dat hij 'met zijn vinger op de grond (steen) schreef'. Dit deed hij twee keer.

Gaat er al een lampje branden? Waar heb je dat eerder gelezen? Inderdaad.. ik geloof dat Jezus wilde laten zien (in ieder geval middels de Bijbel nu aan ons!) dat hij zélf de wet geschreven heeft!

Vanuit dat inzicht wordt het werk van Jezus nóg mooier. De wet klaagt ons inderdaad soms aan en sommige mensen/dominees weten dat zo te draaien dat wij ons veroordeeld, schuldig en ver van God voelen. Weet dat Jezus, de auteur van de wet, het bloed van het nieuwe verbond heeft laten vloeien en dat je vrij mag zijn van elke schuld, schaamte en veroordeling!

woensdag, 1 oktober 2008 - 19:51
Reactie van Bastiaan

Dan in 45 seconden mijn verhaal, zonder woorden te tellen:

Voordat Jezus in mijn leven kwam, was ik naar eigen zien, een doorsnee, ik ging naar school, gebruikte het weekend om te ontspannen 's avonds voor de tv met 3 biertjes erbij. door de week, hield ik mij bezig met programmeren op de computer. En af en toe eens in de maand een jointje (wiet) met vrienden of alleen. kattekwaad, was ik niet zo goed in, maar mijn leven voelde verre niet zo spannend en zo fijn als het nu aanvoelt. En nu vind ik dagelijks de byzonderheid van God, niet op mijn bord, maar wel door de dag heen als genade.

donderdag, 2 oktober 2008 - 20:08