Gastblogger

Zondag,
16 december 2007

Gastblogger

Ey, mijn naam is Ben Griffioen (24) en zit op dezelfde vereniging als Jarik (Navigators Wageningen). Vroeger struinde ik samen met mijn niet christelijke vrienden de hele Costa Brava en kroegen in Amsterdam af om te feesten, vrouwen te versieren en lekker “lam” te worden. Hoewel ik christelijk opgevoed was bleek dat niet uit de daden die ik deed. Uiteindelijk werd ik christen omdat ik totaal uitgeput en waardeloos-voelend op basis van Gods wet mijzelf moest overgeven aan God wilde ik gered zijn door zijn Zoon. Ik wist dat ik leefde op een manier waar God niet blij van werd. Blijkbaar kon ik zeggen te geloven in God en toch mijn eigen leven leiden. Maar ik merkte ook dat de bijbel hier super radicaal tegenin gaat Jakobus 2:24 zegt: “U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.”

Vroeger zei ik christen te zijn maar aan de andere kant bleek het totaal niet uit mijn daden. En als ik Jakobus moet geloven trok ik zwaar in twijfel in hoeverre ik nu rechtvaardig werd verklaard… Aan de andere kant kon ik een schijnbare tegenstelling vinden in Romeinen 5:1 “Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.” Hier wordt dus gezegd dat ik op basis van mijn geloof in God rechtvaardig wordt verklaard en juist niet op mijn daden omdat ik dóór Jezus gered wordt en niet door hoeveel daden ik doe…

Aan de ene kant zegt Jakobus dat ik niet alleen op basis van mijn geloof ben behouden, terwijl Paulus in Romeinen dit juist wel zegt…Ik heb hier een tijdje over zitten denken en kwam erachter dat beide teksten een overeenkomst hebben in het voorafgaande. Beide nemen ze namelijk Abraham als voorbeeld. Hij werd rechtvaardig verklaard omdat hij God vertrouwde! Zowel Paulus als Jakobus willen sturen op het feit dat wij God ons leven moeten toevertrouwen en dat we op basis van dit vertrouwen gered worden. In het Grieks betekent het woord geloven ook letterlijk een actieve houding in “jezelf toevertrouwen aan”. Mijn vraag aan mijzelf en een jou vandaag is dan ook. Heb jij je vertrouwen gegeven aan God? Zeg je te geloven en blijkt dit ook uit het feit dat je God vertrouwt in je dagelijks leven en wordt dít je als een goede daad aangeschreven?

Groeten,

Ben Griffioen

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'jongeren':

Reacties (6)

Reactie van Maarten

Heey ben,
wat een goed stuk. Ik geloof dat veel mensen een periode hebben waarin ze losbandig leven, en makkelijk met de werled meegaan.
Ikzelf heb ook zo'n periode gehad.
Je denkt dat je alles hebt in je leven, maar je vergeet iets moois: Een relatie met God.
Als je je realiseerd dat je juist daar behoefte aan hebt, ga je ook juist daarnaar op zoek. En op het moment dat je voor God wilt leven, zal je leven radicaal veranderen. Ik persoonlijk ervaar dat als heel tof.
Ik ben blij dat ik God gevonden heb, en dat ik dagelijks Zijn aanwezigheid mag voelen.

zondag, 16 december 2007 - 18:59
Reactie van Ben

Hey Maarten!

Thanx! Goed om te lezen! Ik hoop alleen dat er ook mensen zullen zijn die gewoon Jezus volgen zonder eerst losbandig te leven :-) Gelukkig zijn die dr ook! Tof dat je God gevonden hebt!

Greetz,
Ben

zondag, 16 december 2007 - 20:43
Reactie van Maarten

Haha,
dat hoop ik ook idd!
Gods zegen man!

zondag, 16 december 2007 - 22:00
Reactie van Leonie

Ahum... god is vroeger bedacht omdat men niet wist wat bliksem was, waarom er de pest was en wie of wat hun oogsten deed mislukken... Niemand heeft GOD ooit gezien, wie zegt dan dat hij bestaat..

Je kunt ook een goed leven leiden zonder te geloven in een zogenaamde god, er is namelijk geen bewijs van... dus alsjeblieft, houd op met het volgen van jezus... en doe je eigen ding, je goede ding...

Dat bidden geeft je puur een goed gevoel omdat je op dat moment rust hebt... Maar echt, alles wat je in je leven doet heb je zelf in de hand en niet god!

Slechte dingen die gebeuren komen NIET door god, geloof me ik en bekenden hebben heel veel slechte dingen meegemaakt, en dat maakt ons geen slechte mensen omdat god dat gewild had ofzo... bullshit!

woensdag, 18 juni 2008 - 10:54
Reactie van Greta

Leonie, wat geloof jij?

donderdag, 19 juni 2008 - 00:04
Reactie van Nikki

leonie Jezus zegt : wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien maar ook : niemand komt tot de Vader dan door mij kijk maar of jr het wilt bestuderen met heel je hart, heel je ziel, en heel je verstand dan kom je er echt wel achter of God bestaat.

dinsdag, 26 augustus 2008 - 00:52