Kort maar krachtig

"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." Geschreven door Friedrich Nietzsche. Duits dichter en filosoof (1844-1900)

Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Mark Boerman

Maandag,
6 april 2009

Mark Boerman

Als we dat aan een niet-christen vragen dan blijft het vaak lang stil. Ja, wat is het doel van het leven, moeilijke vraag zeg…

Het doel moet haast iets groots zijn als je het zo brengt. Het doel, ja wat is dat eigenlijk? Maar wat maakt het doel dan tot een goed doel? Moet het haalbaar zijn of juist niet? Moet je er helemaal voor gaan, of is het de achterliggende gedachte bij alles wat je doet?

Het waren wat vragen die bij me naar boven kwamen toen ik dacht aan ‘het doel’ Als christen mag je zeker zijn van wat je doel zou moeten zijn, toch? Iets met God, iets met Jezus. Hij heeft voor jou alles gegeven en nu mag jij iets goedmaken? Of mag ik het meer zien als een levenswandel met Hem?

Ook al vinden we het zo raar dat niet-christenen niet zo goed antwoord kunnen geven op de vraag, wat is het doel van het leven? Zo vind ik het raar dat als mensen mijn antwoord wel willen horen ik daar ook niet echt duidelijk over kan zijn. Ja ik leef voor God… met dat ik dit zeg lieg ik tegen mezelf… want in de praktijk is het wel een streven maar tegelijk niet echt mijn doel. Anders had ik er wel meer mijn best voor gedaan, denk ik zo. Ik zie het als die gelijkenis met de zee en de wind. Ik waai met alle winden mee. Zo lukt het me op school niet echt om christen te zijn, maar ben ik op conferenties aan het bidden als een malle!

Zoals ik vorige week ook al even vertelde werd ik laatst weer stilgezet bij het feit dat we leven voor God als we Zijn kinderen zijn. Ik vind het wel lastig, want hoe ziet dit er dan uit? En als ik mensen dan de vraag stel wat hun doel is, merk ik dat ik niet echt enthousiast word als ik mijn doel kan vertellen.

Het lijkt net of het ontbreekt aan iets. Het lijkt net of ik streef naar iets waarvan ik niet duidelijk heb wat het echt is. Is het een leven met God of een leven voor God? Ik probeer wel heel vroom elke dag mijn best te doen voor God, maar het komt er op neer dat ik elke dag weer op mijn bek ga…

Nou vind ik het altijd moeilijk om in mijn stukjes op internet duidelijk te blijven, en misschien is me het dit keer weer niet gelukt, maar de hamvraag is voor mij, en misschien stel jij jezelf deze vraag ook wel vaker: Wat is het doel? Is het haalbaar en zit ik op dit moment op de goede weg?

Groeten en als je wilt reageren met jouw mening, voel je vrij. Deel met mij wat jouw visie is!

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'leven':

Reacties (2)

Reactie van Elizabeth

nieuw op deze site beland... gaaf dat jullie zo vrij over je geloof spreken willen.. en over je twijfel/ de praktijk en alles wat er mee te maken heeft.

Doel van je leven.. ja. dat is voor ons theoretisch vaak wel helder..
maar in de praktijk? Wat doen wij om dat doel te bereiken?
Is het niet zo dat je in je stukje (heel herkenbaar) een heleboel dingen door elkaar haalt.
Is het niet zo dat GOD een doel met ons leven heeft.. en dat wij ons daar niet altijd van bewust zijn. ook niet altijd zin in hebben, of het niet allemaal/de heletijd zo voelen en ervaren.
En soms heb je er misschien zelfs maling aan...
Maar als christen weet je toch...
je bent het eigendom van Christus.
Gód heeft jou geschapen met een doel. Om samen met alle andere christenen in Zijn liefde te mogen leven. En ook al hebben we dat hier nog niet altijd door. er is vaak (meer of minder) al wel een begin... die ontdekkingstocht gaat je hele leven door en verdiept zich naarmate je God beter leert kennen, door studie én door Gods weg met jou..
En ja. met alle onvolkomenheden erbij. Vallen en opstaan.
Wat een zegen joh, dat ik niet afhankelijk ben van wat ik doe aan het bereiken van mijn doel.
Dat dat doel al bereikt is voor mij. Door mijn Heiland Jezus
en dat ik in dat vertrouwen mijn weg mag zoeken. Ik ben gelukkig Zijn eigendom voor altijd, en Hij zal mij mijn doel doen halen.
Hij belooft mij Zijn Geest (zondag 1)
Wat een verademing voor mij als ik in onvermogen vastloop....


maandag, 6 april 2009 - 13:10
Reactie van Victor

Hmm.....

Mark een vraag aan jou, ik dacht aan deze vraag: Wat is het doel van de kerk van tegenwoordig? Wat willen zij bereiken?

dinsdag, 7 april 2009 - 08:13